Role rodiny v podpoře psychického zdraví dospívajících

Vážení a milí rodiče, Mezinárodní den mládeže, který se slaví 12. srpna, nám nabízí příležitost zamyslet se nad tématem dospívání. Mezinárodní den mládeže nám mimo jiné připomíná důležitost dospívajících lidí ve společnosti a zdůrazňuje potřebu jejich podpory a uznání. Proto jsme si pro Vás dovolili připravit článek na téma významu role rodiny v podpoře psychického zdraví dospívajících.

 

Význam rodiny pro psychickou pohodu dospívajících

Dospívání je jedním z klíčových a zároveň kritických období v životě každého jedince, kdy dochází k výrazným fyzickým, emocionálním i sociálním změnám. Ačkoliv dospívající si již mnoho svých potřeb obstarává sám a nepotřebuje tak pomoc s každodenními úkony ve smyslu „zavazování tkaniček u bot“, stále má důležité především emocionální a sociální potřeby, které vyžadují podporu a porozumění ze strany rodiny.

Podpora nejbližšího okolí, zejména od rodiny je nezbytná pro psychickou pohodu dospívajících. Empatický přístup rodičů, schopnost naslouchat a porozumět potřebám svých dětí i tolik potřebná vysoká tolerance opozičnosti a zvýšené kritičnosti – to vše pomáhá budovat silné a důvěrné vztahy. Tyto vztahy jsou základem pro bezpečné prostředí, ve kterém se dospívající mohou cítit přijímáni a pochopeni.

Dospívající mají specifické potřeby, které vyžadují mnohdy velmi citlivý a přizpůsobivý přístup ze strany rodičů. Mezi klíčové potřeby dospívajících patří:

Potřeba autonomie a samostatnosti:

Dospívání je obdobím hledání vlastní identity a rozvíjení samostatnosti. Proto dospívající přirozeně touží po větší nezávislosti, chtějí získat větší kontrolu nad svým životem a rozhodovat si sami o věcech, které se jich týkají. Rodina by měla podporovat jejich snahu stát se samostatnými jedinci a zároveň stále ještě vhodnou formou poskytovat potřebné vedení a hranice. Rodiče by měli svým dětem umožnit rozhodovat o určitých aspektech jejich života, jako je například volba volnočasových aktivit. Tímto způsobem mohou dospívající rozvíjet své rozhodovací schopnosti, učit se nést odpovědnost za svá rozhodnutí i unášet jejich důsledky. I když je důležité podporovat autonomii, je rovněž nezbytné stanovit jasné a přiměřené hranice, které zajistí bezpečnost a zdravý rozvoj dospívajících. Rodiče by měli vysvětlit důvody těchto hranic tak, aby je dospívající chápali a respektovali.

Dospívající hledají vlastní identitu a touží po větší nezávislosti. Rodina by měla podporovat jejich snahu stát se samostatnými jedinci a zároveň poskytovat potřebné vedení a hranice.

Potřeba sociální opory:

V období dospívání stále více nabývají na důležitosti sociální interakce s vrstevníky. Rodina by měla podporovat zdravé sociální vztahy dospívajícího a zároveň poskytovat prostor pro rozvoj jeho sociálních dovedností a možnost sdílet zážitky dospívajícího spojené s vrstevnickými vztahy.

Potřeba bezpečného a stabilního prostředí:

Domov by měl být místem, kde se dospívající cítí bezpečně a stabilně. Součástí bezpečí a stability je také respektování soukromí dospívajících. Rodiče by měli uznávat potřebu dospívajícího mít vlastní prostor a čas pro sebe.

Potřeba smysluplných aktivit a zapojení:

Toto období je charakteristické hledáním a formováním vlastní identity. Dospívající potřebují prostor pro objevování svých zájmů, hodnot a cílů. Není neobvyklé střídání a zkoušení nových zájmů, potřeba hledat a nalézat aktivity, které dospívajícímu jedinci dávají smysl a přinášejí uspokojení, což je důležité pro jejich osobní růst a pocit vlastní hodnoty.

Potřeba zájmu a uznání:

Ocenění a uznání úspěchů, ať už malých či velkých, posiluje sebevědomí dospívajících, motivuje je k další aktivitě, ale také je připravuje na budoucí výzvy. Je důležité uznávat nejen velké a významné milníky, jakými jsou například akademické nebo sportovní úspěchy, ale také menší každodenní vítězství, úsilí a vytrvalost. Rodina by měla uznávat a chválit odhodlání a píli, kterou dospívající vynaložil, ačkoliv výsledek nemusí být vždy perfektní. Upřímně vyjádřený zájem rodiče o aktivity a záliby dospívajícího nejenže upevňuje vztah mezi rodičem a dospívajícím, ale navíc dospívajícího motivuje.

Závěrem

Dospívající přinášejí do společnosti nové myšlenky, kreativitu, energii a vynalézavost. Jejich schopnost přizpůsobit se rychle měnícímu se světu a jejich touha po nezávislosti mohou být zdrojem pozitivních změn. Rodina může hrát důležitou roli v podpoře těchto kvalit tím, že bude dospívajícího povzbuzovat k vyjadřování vlastních názorů, bude mu poskytovat příležitosti pro rozvoj jeho osobních zájmů a uznávat jeho úspěchy. Závěrem je důležité zmínit, že dospívání je obdobím experimentování a objevování, strategie „pokus-omyl“. Rodiče by měli rozlišovat mezi zdravým a nezdravým rizikem a podporovat své děti v bezpečném zkoumání nových zážitků a aktivit. Umožnění přiměřených rizik je důležité pro rozvoj sebedůvěry a samostatnosti.

Rodina má nezastupitelnou roli v podpoře psychického zdraví dospívajících. Poskytováním lásky, porozumění a podpory mohou rodiče a blízcí výrazně ovlivnit, jak se jejich děti vyrovnávají s výzvami dospívání.

V případech, kdy se dlouhodobě nedaří vyladit v rodině vzájemné vztahy mezi rodiči a dospívajícími, je možné pro nalezení cesty ke zlepšení vzájemných vztahů využít například poradny pro mezilidské vztahy, krizová centra psychologická pracoviště i linky důvěry.

 

                                                                                 tým pracovníků Dětského krizového centra